Rezgőkör

Alapjában véve egy rádió felépítése nagyon egyszerű. Három fő összetevője van, egy tekercs, kondenzátor és egyenirányítóra van szükség ahhoz, hogy egy rezgőkört hozhassunk létre. Ehhez csatlakoztatunk egy antennát, illetve egy fejhallgatót és már tudunk is venni adást az éterből.

Hogyan is működik ez pontosan?

A hangot egy mikrofon segítségével elektromos jellé (a hangrezgés ütemében változó feszültségingadozássá) alakítjuk, majd az ún. moduláció és erősítés után egy antenna segítségével elektromágneses hullámként kisugározzuk a térbe. A moduláció során a hangrezgés jeleit elektromosan generált rádióhullámokkal kombináljuk, mert a hullám sugárzása csak a hang frekvenciájánál jóval nagyobb frekvenciájú vivőhullámmal hatékony.

Ezeket a kisugárzott rádióhullámokat a megfelelő frekvenciasávra hangolt antenna segítségével lehet felfogni. Ez az antenna lehet a rádió belsejében vagy rajta kívül, teleszkópos, lehet akár a háztetőn vagy a kábelrendszer szolgáltatójánál. Amikor a rádión egy adott programot keresünk, egy hangoló áramkör elektronikus jellemzőit változtatjuk addig, amíg el nem érjük, hogy az csak a kívánt frekvenciájú hullámokat engedje át.

A rádióvevőben felerősítés után az elektromos jeleket egy demodulátor segítségével leválasztjuk a vivőhullámról, újraerősítjük azt, majd a hangszóróba vezetjük. A hangszórók épp fordítva működnek, mint a mikrofonok, és a jeleket visszaalakítják az eredetileg a mikrofonba belépő jelek pontos másává.

A rádió, mely 1939-ben áthidalta az Atlanti óceánt

A kezdeti rádiók még elektroncsöveket használtak, később, 1950 után ezeket fokozatosan váltották fel a sokkal kisebb méretű és egyre olcsóbb tranzisztorok.

Manapság a méret, fogyasztás és árcsökkentés miatt integrált áramkörös vevőkészülékeket gyártanak, emlyek  bonyolultabbak a képen látható egyszerű ábránál. Változtatható frekvenciák, modulációk és titkosítások tarkítják a funkciókat, szelektív zajzárakkal tudjuk szűkíteni azokat a csatornákat, melyeket figyelni szeretnénk és még számos olyan lehetőséget kapunk, melyekről régebben álmodni sem lehetett.

A mai rádiók ehhez hasonlóak

Az integrált áramkörös rádióvevőkben az 1980-as évek végén megjelent az RDS szolgáltatás, mely az FM rendszerű készülékeknél automatikus állomáskeresést és néhány egyéb plusz szolgáltatást nyújt, mint például közlekedési információk, telefonszámok, alternatív frekvenciák megjelenítése.